کد مطلب:314254 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:219

عدم اولویت عمر
یكی از انتقادات خواجه بر ابوبكر این است:

«و خالف الرسول فی الاستخلاف عندهم و فی تولیة من عزله». [1] .

ابوبكر در دومورد با پیامبر مخالفت كرده: یكی در مسأله انتخاب خلیفه - بنابر رأی اهل تسنن - و دیگری در دادن مسئولیت به كسی كه پیامبر اكرم او را عزل كرده بود».

از نظر اهل تسنن، پیامبر اكرم جانشینی برای خود تعیین نكرده است. ایراد این است كه چرا ابوبكر با پیامبر مخالفت كرد و عمر را به جانشینی خود برگزید؟!

علامه حلی در توضیح مخالفت دوم می گوید: مقصود از آنكه پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم معزولش كرده، عمر است پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم، یك بار در جنگ خیبر به او مأموریت داد و او شكست خورده برگشت و یك بار هم او را مأمور صدقات كرد و به سبب شكایت عباس - عموی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم - از سمت خود كنار گذاشته شد. اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، از كار ابوبكر اظهار عدم رضایت كردند و طلحه به او گفت: شخصی درشتخو و خشن را بر ما ولایت و حكومت دادی. [2] .



[ صفحه 73]




[1] كشف المراد في شرح تجريد الاعتقاد.

[2] همان.